Ferry in Wad Alhdad

Ferry in Wad Alhdad
Ferry in Wad Alhadad, Blue Nile

tisdag 4 november 2008

Halal-TV var inte heller Halal

Igår försökte jag hålla ögonen öppna för att titta på Halal-tv, vad är det för något? Men son protesterade när jag bytte från hans favorit kanal till tvåan. Det är viktigt sa jag till honom. Jag måste titta på detta program. Han fattade till slut och försökte göra annat kul.
Men jag blev faktiskt besviken över hur naive programmet var? Den gör att folk bara bli förvirrad och cementera fördomarna mer och mer. Är det verkligen den bild som vi ”muslimer” eller ”svenskar” vill presenta till svenska folket? Vad var det som var roligt och vad var det som var allvar? Minskar man klasskillnaderna mellan de fattiga i Alby och de rika i Täby genom islam? Har inte en av programledarna citerat koranen och sa att barnen och rikedomen är livets dekoration?

Här i Sverige försöker vi alla minska klasskillnaderna oavsett vilken religion vi har eller världsdel vi kommer ifrån. Program ledarna måste uppmuntra unga tjejer att förbättra sina liv och bli bra medborgare än den bild som dem förmedlar som till exempel inte skaka hand med män. Jag vet inte hur en av programledarna kommer att bemöta hennes patienter när hon bli utexaminerad läkare? Här om dagen läste jag en insändare i metro där en person skaka inte på handen för att han var rätt för smittan. Men till slut upptäckt han att så gör inte folket i hela världen även i så kallad muslimiska länderna i alla fall från det land vi kommer ifrån.
Den första avsnittet var i alla fall inte lyckad. Jag ska följa de sju som är kvar och se vad som kommer vara halal.

Inga kommentarer: