Ferry in Wad Alhdad

Ferry in Wad Alhdad
Ferry in Wad Alhadad, Blue Nile

måndag 10 maj 2010

Inga trafikregler i Sudan.

 

Att köra bil i Sudan ökar risken för cancer. Jo det kan man säga faktiskt om man inte dör direkt i en trafikolika istället av att få chanser. Min fru har förlorat sin mamma och hennes barnbarn som var då 6 år gammal i en trafikolika i Sudan för två år sedan. Jag blev påkörd två gånger bakifrån på Khartoums Bahri bro. Tack och lov att jag tillsammans med min bror klarade oss utan skador, men bilen var nästan skrutt.

 

Min Sudan som åkte till Sudan första gången när han var sex år kunde inte förstår varför folk kör mot rött ljus. Än idag, han är åtta år nu, frågar han mig då och då när vi står på en korsningen med trafik ljus varför kör sudaneser mot rött ljus.

 

En gång åkte jag en taxi som blev stoppad av en trafikpolis. Polisen frågade om bil registrering, men tydligen var bilen inte registrerade. Polisen började skriva böter på ca 30 sudanesiska pund. Det som förvånade mig var att taxichauffören betalde direkt på plats och därefter fick försätta jobba trots att bilen uppfyller inte registreringskraven.

 

Bilen som ni ser i bilden är en taxi bil i Khartoum som ändå få köra,,

 

 

 

 

 



Hotmail: Trusted email with powerful SPAM protection. Sign up now.

Inga kommentarer: