Ferry in Wad Alhdad

Ferry in Wad Alhdad
Ferry in Wad Alhadad, Blue Nile

fredag 19 januari 2007

Mona Sahlin: Du behövs liksom Leissner

Jag har ingen politiskt färg eller tillhörighet. Jag stödjer det som jag tycker är bra och kritiserar det som är motsatsen. Men jag är förtjust i två kvinnor i den svenska politiken Mona Sahlin och Maria Leissner. De är mina favoriter. Bägge två har gjort nu en ”come back” i politiken något som glädje mig stort. Liksom Leissner var den första kvinnlig partiledaren för folkpartiet så är det din tur, Mona, att vara Sossarnas förste. I och med att du kom in i politiken och ledarskap som vill jag passa på och lägger ripan högt för din politik så att jag kan fortsätter och beundrar dig. Det är brist på jobb som knäckte Persson trots en högkonjunktur och gyllande läge för Sverige. Det är tusentals som vill ha en ett jobb. Ett riktigt jobb och inte en praktik där man känner sig utnyttjat av arbetsgivaren och sen blir man utkastat. Att leva på socialbidrag och försäkringskassan är som att tigga. Ibland få man och ibland få man inte. Brist på jobb gör folk frustrerat och ökar ohälsan i samhället. För att alla vi ska ha det bra behövs det jobb. Jag drömmer om en dag där arbetsförmedlingen försvinner helt och helt. Den liknar precis en underrättelse myndighet i mitt gamla hemland där jag tvingades att komma varje dag och träffar en civilpolis för att bevisa att jag är tillgängligt. För att de svaga i vårt samhälle ska ha det bra så måste det finnas jabb för de som kan och vill jobba. Mer jobb till folket på landsbygden, Mindre bidrag och beroende, mer pengar till forskning och stöd till skolan. Det är den politik som jag vill se att du förverkliga.
Chanserna är stora att vi i första gången i vår modern politisk historia få en kvinnlig statsminister. Ditt ledarskap är redan nu en seger för jämställdighet och förhoppningar är stora att under ditt ledarskap kommer kvinnorna att ha det bättrare och bättre. Du är inte ”historik” utan du gör historia.
Och du Leissner, välkommen tillbaks. Demokratin behöver ditt stöd inte bara i sydländer men även i västvärlden. Det är många länder som är i behov av svenska stödet. Irak frågan blir allt komplicerad och svår. Lidandet av civila folket fortsätter även efter Saddams avrättning. Demokratin och de demokariska värderingarna är under ett hot under Bush idiotism. Sverige måste ta en tydligt avstånd från vad som händer i Irak i demokratins namn.
Det behövs mer biståndsmedel till demokratiseringsprocessen i Afrika utan att minska på stödet till fattigdomsbekämpning, HIV/AIDs och miljö. Länder och regioner som Somaliland, Västsahara, Etiopen, Uganda. Södra Sudan och Darfur är i behov av stöd.

Jag vill bara säga välkomna tjejer.

Abu McNimmir

Inga kommentarer: