Ferry in Wad Alhdad

Ferry in Wad Alhdad
Ferry in Wad Alhadad, Blue Nile

söndag 26 september 2010

Afrikas Horn sjunger för fred, en kulturkväll i Tensta, Stockholm.


Jag tror att det är första gången i Sverige för folk med rötter i Afrikas Horn att samlas under en och samma tak i en kulturkväll. Nätverket för Fred på Afrikas Horn har lyckats med det i fredags genom "Sing for Peace" . Ungefär 180 personer, inkluderar barn och unga, har lyssnat och dansat till musik och sång från Hornet. Man kunde märka och se att det byggs bror mellan folk och att många har funderat över vad som binder de tillsammans än på vad det skiljer dem. Alla dansade tillsammans oavsett vem som sjunger.

 

Jag fick hoppa in och presentera artisterna. Egentligen vill jag inte göra det och jag var inte heller förberedd på att göra det. Men den som var ansvarig för presentationen av dagen fick ett hinder och kunde inte komma. Vår tanke var att ge presentationen till en professionell person för att hjälpa oss med att nu åt till folk med syftet för dagen. Men jag tror att det gick hur som helst väldigt bra. Alla artister var lysande och engagerad. De förstod syftet med dagen och ställde upp med stor entusiasm.

 

Idil Adow sjöng med mycket passion och charm och var en varm kvinnlig röst som lockade folket till dans golvet.

 

Alamin Hasaballa var som vanligt en stjärna med hans gitarr och Abdo Hami på keyboarden. Tigre sångerna var av de bästa klassikerna och ledde till utformandet av en stor cirkel av dansande folk.

 

Seif Awad och Tarig från Göteborg tillsammans med Ibrahim och Hamid från Stockholm var en underbar grupp som kommer säkert kommer att jobba mycket tillsammans den närmaste tiden.

 

Hamid valde den här gången att sjunga tigre sånger. Detta ligger helt med syftet med kulturkvällen, bygga broar mellan folk på Afrikas Horn och bidra till fred.

 

Said Mohamed Tahir en artist som jag alltid vill lyssna på när jag vill lyssna på tigrinja sånger. Han sjunger med den traditionella musikinstrumenten karaan och har en djup tigrinja rytm som går inte och bara lyssna på, man måste dansa.

 

Mohamed Suliman, en ung artist lockade många unga till dans.

 

Zjansiyoum Henok var underbar, han överraskade alla med en riktig het amharinja sång. Det hette till ordentlig på scenen och på dansgolvet när Henok kastade sin vita turban och visade sina en och en halvmeterslånga rastaflätor (jag ska försöka ladda upp en liten klipp om detta). Han sjöng med en stor glädje för fred, för Afrikas Horn och för mänskligheten. Han även sjöng på somaliska och på amharinja/sudanesiska.

 

Den här kväll skulle inte ha varit möjligt utan intresset för samarbete och samverkan som finns bland alla nätverkets medlemmar. Stort tack till Mustafa, Mohamed Ali, Abdulrahim, Zain, Nasser, Nouraldin, Yasin, Ifrah, Henok och Ramadan. Jag vill bara avsluta med resultat från kvällen. Innan vi ens började kom det fler till mig och sa att det är första gången för de att umgås och mingla med folk från Afrikas Horn på det sättet. Någon från nätverket sa att Nyamko Sabuni borde se den här kvällen om hon vill veta vad menas med integration. En journalist från öppna kanalen, en lokal TV station i Stockholm, kom fram till mig och frågade om han få filma och visa det som han har filmat på TV:n. För honom var det här unikt och nytt. Igår fick jag en e-post från en av artisterna som tyckte att vi måste jobba vidare med det här för att detta är vad som behövs för att förbättra relationerna bland folket från Afrikas Horn. Jag tror att vi är på rätt spår till fred, även om detta kan ta flera år innan vi kommer dit. Jag tror också att det kommer bli en större Sing for Peace med större inverkan i den närmaste tiden.




Inga kommentarer: