Ferry in Wad Alhdad

Ferry in Wad Alhdad
Ferry in Wad Alhadad, Blue Nile

tisdag 29 december 2009

Sudan exporterar sitt första biobränsle men har inga miljöbilar på hemma plan

.

För tre dagar sedan exporterade Sudan en last av 5 miljoner liter etanol till Nederländerna och därmed har markerat tydligt att en ny affär som generar ca 150 miljoner USA om året. Kenana Sugar Factory, som producera Etanolen, har en kapacitet att producera 65 miljoner liter om året men har planner på att öka produktionen om ca fem år till 200 miljoner liter per år.

 

Men vad detta kommer att innebära för Sudan, ett land av contradtictions of stora motsägelser.? Alla vet att Sudan, ett land som sällen bryr sig om miljön, hade en stor roll i misslyckandet av klimatkonferensen i Köpenhamn. Etanol produktion i Sudan är inte för att förbättra miljön i landet utan att tjäna pengar som försvinner i den förberedda korruptionen i landet. Det finns inte en enda miljöbil i Sudan i syfte att förbättra miljön och minskar på avgasar. Men Sudan vill förstöra sin egen miljö för pengarna skulle. Trots att Sudan har fem socker fabriker har Sudan ingen socker för Sudaneser i landet. För två månaders sedan var socker en bristvara i landet och priset för ett kilo socker har fördubblats. Nästan all produktion går till export och smuggling.

I Sudan är alkohol (Etanol) förbjudit som dricka eftersom det klassificerades som haram, men ändå tjäna Sudan islamiska fundamentalister mycket pengar på att producerar och säljer alkohol. Vilken moral???

 



Keep your friends updated— even when you're not signed in.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nederländerna har nyss antagit en mycket strikt policy om att endast drivmedelsetanol som uppfyller mycket högt ställda miljökrav kan få skattenedsättning. Om Sudans etano inte uppfyller dessa krav så är det nog inte bilar som etanolen går till.

WTO-reglerna förbjuder stater att ställa krav på arbetsvillkor (det ses - kanske med rätta - som ett smyg-handelshinder att kräva att ex. Sudans etanoltillverkare skulle ge västeuropeiska löner till sina arbetare), men alla andra som köper stora mängder olja/bensin/diesel/etanol har faktiskt möjlighet att ställa krav på redovisning av arbetsförhållanden och vart pengarna tar vägen.

Är detta en väg att gå?

ordetfritt sa...

Tack för ditt inlägg. Detta är visst en steg i rätt riktning. Men EU är i behov av olika slags energi ovasett krav.