Ferry in Wad Alhdad

Ferry in Wad Alhdad
Ferry in Wad Alhadad, Blue Nile

måndag 4 januari 2010

Darfur: är folkmordet över?

En artikel i början på året på The New York Times har uppmärksammat lugnet i Darfur. Är folkmordet över? Kanske för tillfället ja. Enligt artikeln finns inga Janjaweed längre och det råder lugn som ingen förr trodde på för tio år sedan. Detta förstås stämmer. Just idag sitter jag och tittar på den 21 Nationella Stundernas Tävling som hålls det här året i Alfashir med deltagande av tusentals gymnasistudenter. Detta är ett tecken på att det råder fred just nu i regionen något som gör att föräldrarna i Sudan inte är rädda att skicka sina barn till Darfur. Att skicka unga till regionen förknippades med krig för ett par år sedan. Men än idag har jag inte sett ett namn från regionen som kommer att kandidera i det kommandet valet. Inte heller till de regionala posterna. Jag tror att vi kommer inom kort att höra om en uppgörelse mellan rebellerna och regeringen om en fredlig lösning till konflikten. Förra veckan noterade jag flera delegationer som besökte Khartoum, Ndjamena, Doha och Paris. Om inget händer innan valet i april 2010 så tror jag att valet kommer inte att hållas i Darfur regionerna.

(bild: en pojke från Hawazma klanen. photo av Saif Omar)




Windows Live Hotmail: Your friends can get your Facebook updates, right from Hotmail®.

Inga kommentarer: